Thursday, April 15, 2010

KEJUJURAN DALAM PERSAHABATAN

Salam kepada sahabat sekalian...

Ungkapan persahabatan sekianl lame kita dengar. Daripada kita melangkah ke TASKA atau PRA-Sekolah atau TAJ...ianya menjadi satu titik permulaan dalam persahabatan. Sehingga kita melangkah ke alam universiti, persahabatan semakin berkembang dan berkembang dan terus berkembang. MasyaAllah, itulah hubugan persaudaraan se Islam dalam konteks persahbatan. Allah menjadi hubungan persahabatan itu indah dan sangat indah untuk kita kembangkan.

Perjalanan dalam persahabatan menjadi nadi dalam kehidupan apabila kita melangkah dalam bumbung ilmu....

Wahai sahabat ku sekalian, air mataku menitis tatkala kedengaran lagu "Tinggal Kenangan" daripada saleem iaitu lagu tema Program PERASA baru2 ini..Jika didengar semacam lagu itu untuk seorang lelaki ingin mencari penganti kekasihnya tetapi bagi diriku dan sahabat se program ku, lagu itu menjurus kepada hubungan persahabatan...pada hari pertama dan hari kedua, kami nyanyi bersama tanpa sebarang air mata..bersemangat mengalunkan lagu tersebut..memang menusuk kalbu....tiba hari ketiga mood ku berubah..Walaupun diriku memaksa untuk bersemangat tetapi hati ku terasa pilu..semalaman saya membungkam mate menjaga dirinya agar tiade sebarang ganguan....naluri seorg sahabat amat tinggi apabila melihat sahabat kita tidak mengenali diri kita..walhal pada asalnya mencari kita meminta bantuan...

Ya Allah, Tabahkan hatiku ketika menghadapi ujian-Mu Ya Allah, agar aq dapat menyalurkan semnagat ku ke dalam diri sahabatku... itulah doa saya ketika menghadapi cabaran tersebut...
Hanya saya yang di ingati walhal ramai sahabat se program saya ketika itu...hanya saya sahaja yang di peluk...saya mohon agar pelukan saya meredakan ketakutan sahabat saya...

Tetapi hari yang yang terakhir, air mata saya gugur tanpa henti kerana beliau tidak mengingati kejadian tersebut.. bagi saya tidak mengapa, biarlah ianya menjadi rahsia agar die tidak berasa risau dan sedih, itulah lah kelemahan beliau....tetapi sejujur saya cakapkan..untuk sahabat..kita akan lakukan ape sahaja untuk mereka tidak kira menyalurkan semnagat... Beliau banyak kali bertanya kepada saya, kenapa begitu sedih,,bukan kita x jumpa..? kenapa x cakap awal2 yg erna kakak -----? 2 soalan yang beliau tanyakan kepada saya, tapi saya hanya diam...setulus kasih saya tumpahkan kepada dia tanpa sebarang jawapan, hanya senyuman saya kirimkan.....

"salam kuhulurkan kepada mu...
ketika dirimu tidak mengenali diriuku,
ku hanya tersenyum memandang mu ketika dirimu mendang ku
ketika dirimu memandang ku seperti seorg yang asing bagimu,
ku tidak langsung berganjak drpdmu agar
dirimu tidak keseorangan
kerana ku tahu di hatimu,
dirimu mengenali diriku...
ku tetap akan jagamu dirimu
walaupu dirimu sperti itu...

kepada adik selama 3 hari tetapi bagiku untuk selamanya..."


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...